Näin perustat 4H-yrityksen
|
Näiden lisäksi 4H-yritystä perustavan on hyvä miettiä ainakin seuraavia asioita
- Tarvitsenko y-tunnuksen? Mikäli myyt palveluita tai asiakkaanasi on yrityksiä, tarvitset joko y-tunnuksen tai laskutuspalvelun asiakkuuden. Lue lisää y-tunnuksesta ja sen hakemisesta täältä.
- Miten hoidan kirjanpidon ja säilytän kuitit? Kaikki tiedot ostoista ja myynneistä tulee tallettaa myöhempää raportointia ja verojen maksamista varten 6 vuoden ajan!
- Mistä minut tavoittaa? Miten asiakkaat löytävät minut? - Haluatko antaa oman numerosi, vai olisiko yritystä varten hyvä luoda omat yhteystiedot, esim somekanava ja prepaid-liittymä. Mieti mikä on tarpeen kohdallasi. Ilmoita 4H-yhdistykselle mitä tietoja haluat yrityksestäsi 4H:n nettisivuille.
- Mitä jos jotain sattuu? Itseään varten kannattaa olla voimassa tapaturmavakuutus. Lisäksi 4H-yrityksellä on suositeltavaa olla omalle toiminnalleen vastuuvakuutus, joka kattaa muille tapahtuneita vahinkoja, esimerkiksi jos jotakin asiakkaan tai sivullisen omaa rikkoutuu. Vastuuvakuutuksen voit ottaa esim. 4H-liiton kautta. Lue lisää vastuuvakuutuksesta täältä.